onsdag 27 mars 2013

Mitt lilla hjärta och jag

Jag tror inte att jag har berättat vad som hände med mitt hjärta. Vid inskrivningen fick jag ju ta om EKG eftersom de hade sett en förändring på det. Detta gjorde mig lite konfunderad eftersom jag har gjort fyra EKG av helt olika anledningar på bara några år och det är första gången jag har hört något om det. En av gångerna kom remissen från onkologen då jag hade uttryckt viss oro att min andfåddhet, hjärtklappning och trötthet inte blev bättre efter cytostatikabehandlingen. Jag blev skickad på både lungröntgen och EKG men fick faktiskt aldrig besked om resultatet. Det var mycket annat just då och jag utgick ifrån att de skulle höra av sig om det var något avvikande.

Dagen efter operationen kommer kirurgen in till mig och säger att jag omgående måste sluta med två av mina mediciner eftersom de påverkar hjärtat. Jag fick veta att jag hade förlängd QT-tid. De olika topparna och dalarna i ett EKG är benämnt med bokstäverna PQRST och i mitt fall är alltså den sista fasen förlängd. Det är då hjärtat samlar sig efter ett slag inför att slå nästa gång.

Jag hade aldrig hört talas om detta så jag har läst på en del. Det kallas för förlängt QT-syndrom (FQTS) men jag har inte fattat om förlängd QT-tid ÄR samma sak som FQTS eller om det kan ge upphov till det. Tydligen finns det två grundformer, en medfödd och en förvärvad, vanligtvis av mediciner. Den medfödda verkar kunna vara allvarlig och kan i värsta fall leda till död. Den förvärvade står det inte så mycket om så jag antar att den inte är så farlig.

Och om en vecka skall jag till kardiologen för att kolla upp det där med mitt hjärta som säkert inte är så farligt. Semester fram tills dess?


3 kommentarer:

  1. Hej! Mitt hjärta lever sitt eget lustiga liv och jag blir ibland andfådd och lite blå på naglarna och om munnen. Blir jättetrött när det håller på.I bland slår det sakta och så för att ta igen så börjar det rusa. Har kollat upp det ett flertal gånger i o med min herceptinbehandling men då har hjärtat uppfört sig!Typiskt! Åkt ambulans ett par gånger men det har hoppat rätt så det har varit OK efter ett tag. har mycket värk så jag tar kodein för det. Kan det vara kodein som bråkar med hjärtat eller vad har du fått sluta med för medicin?

    SvaraRadera
  2. Önskar dig en fin påsk och att du skall få må skapligt och att "lilla hjärtat" mår bra.

    Kuckeliku från Anna!

    SvaraRadera
  3. Hoppas påsken har varit fin trots allt!

    Hur kan läkaren säga att du ska ha semester?!?!?!?

    Är det så svårt att förstå vad en sjuk person får genomlida?

    Förstår din trötthet. Det är inte kul. Jag blir också ledsen när tröttheten ska förväxlas med depression.

    Kram L

    SvaraRadera