måndag 10 oktober 2011

Det ensamma lövet

Jag var på promenad idag. Jag tog den vanliga rundan och den brukar inte ge mig några speciella överraskningar. Eller så är det att jag går i tankar så jag inte lägger märke till saker. Fast jag försöker att rensa hjärnan när jag är i naturen. Om man nu kan kalla park för natur. Det är det väl men jag föredrar "riktiga" naturen.

Idag såg jag något som fick mig att stanna och titta en lång stund - ett löv. Inget ovanligt med det kan man tänka och det var inget ovanligt med själva lövet. Däremot var upphängningsanordningen helt ny för mig. Den hängde i något som såg ut att vara en enda tråd från ett spindelnät.

Där hängde lövet och dinglade - runt, runt.
De andra löven hängde i grenarna, robusta och stadiga. De rörde sig inte så mycket. Men det lilla, lilla lövet snurrade runt i hög hastighet. Vackert var det. Det var en slags styrka i det samtidigt som det var skört. De andra löven hade varandra men detta lövet hängde ensamt. Jag tänkte att det kanske behövs av en ensam individ - att man behöver snurra mycket på egen hand! Hålla hög hastighet och vara stark för att inte trilla ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar